Moms er lige om hjørnet – har du styr på det?

Økonomi systemer

Som nævnt i titlen, så er momsfristen lige om hjørnet. Virksomheder skal som regel indberette moms hvert kvartal, men det kan godt være lidt af en jungle for de fleste. Man kan derfor med fordel streamline processen, for at gøre det nemmere for sig selv. Her kan du læse hvordan.

Vi vil både gå igennem hvordan du selv kan gøre det nemmere, men også hvordan du med fordel kan gøre brug af en revisor.

Brug økonomi-systemer for at gøre det hele lettere

En ting du kan gøre, for at gøre bogføring lettere for dig selv, er at bruge økonomisystemer. Her snakker vi om systemer såsom Harvest, E-conomic, Dinero eller et af de mange andre systemer.

Harvest

Harvest er et system, der gør fakturering nemt. Ved brug af harvest, kan du hurtigt og nemt sende flere hundrede fakturaer ud hver måned – uden overhovedet at skulle trykke på en knap endda. Du bestemmer selv hvem den skal sendes til, hvad beløbet skal være på, hvilken perioden den gælder for og hvornår den skal sendes. Så gør Harvest resten.

Har du problemer med betaling fra dine kunder? Frygt ej, for Harvest kan også sættes op til, at systemet automatisk sender en rykker ud. Det eneste problem med dette er, at man ikke kan sætte rykkergebyr på. Du skal også selv ud og finde et inkassofirma, der kan opkræve pengene, hvis den er helt gal. Til gengæld kan du få systemet til den nette sum af 80 kr. om måneden.

E-conomic

Du har højest sandsynligt hørt om E-coonomic før. Det er et system der kan det hele. Bogføring, fakturering, rykkere, holde styr på bilag og automatisk udregnelse af moms er blot nogle af de funktioner, som du kan gøre brug af. Dog er det ikke fuldautomatisk, da man selv skal sende faktura, og så skal man selvfølgelig indtaste beløb på betalinger og forbinde dem med bilag.

Systemet kan godt være lidt svært at finde rundt i til at starte med. Dog har E-conomic lavet en masse guides (de fleste med videoer), hvor man kan lære, hvordan man bedst muligt kan bruge værktøjet, og gøre det nemmest for sig selv. Prisen på værktøjet er også en del dyrere end Harvest, men de har heldigvis forskellige pakker til forskellige behov.

Dinero

Dinero er, ligesom E-conomics, en meget gennemarbejdet regnskabsprogram. Fordelen med Dinero er, at de også har en App. Så behøver man ikke altid have sin computer på sig, hvis man skal have et overblik over regnskabet.

Dinero er blevet meget populært, så det er bestemt et værktøj, der er værd at tjekke ud.

Gør brug af en revisor

Den ultimative løsning er selvfølgelig at bruge en revisor (hvis man har midlerne). Her kan du som regel selv vælge, om det skal være en totalt hands-off oplevelse, eller om man stadig skal være inde over en del af det. Det eneste en revisor som regel skal bruge, er dine bilag. 

Baseret på den aftale du laver med din revisor, kan du også få økonomisk rådgivning ud over det sædvanlige bogføring og revision. Har du den rigtige revisor, plejer det at være en yderst behagelig oplevelse.

Der er selvfølgelig virksomheder, der kræver at regnskaberne skal laves af en registreret eller statsautoriseret revisor. Her gælder det om at finde en revisor, der passer til sine behov.